کجا بریم؟

  • ۰
  • ۰

غار علیصدر یکی از غارهای بزرگ و معروف است که در استان همدان واقع شده است.این غار در روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودرآهنگ و در 75 کیلومتری شمال غربی شهر همدان (به طول جغرافیایی 48درجه و 18دقیقه و عرض 35 درجه و 18 دقیقه) قرار گرفته است که یکی از عجایب طبیعی جهان و نمونهٔ نادری از غارهای آبی قابل قایقرانی است. این غار دارای ارتفاع 1900متر از سطح دریاست. امکان دسترسی به غار علیصدر از سه مسیر فراهم است:

جادهٔ همدان لالجین به بیجار که تازه ساز و مناسب تر است.

از تقاطع سه راهی پایگاه هوایی نوژه (در جاده همدان به رزن).

از طریق جادهٔ همدان به صالح آباد.

غار علیصدر در ارتفاعات ساری قیه ( صخرهٔ زرد) به وجود آ مده است. در این کوه دو غار دیگر به نامهای سوباشی و سرآب وجود دارد که به ترتیب 11و 7 کیلومتر با غارعلیصدر فاصله دارند. به لحاظ گسترش زیاد لایه های سنگ آهک متبلور در منطقه، امکان ارتباط بین غارهای نام برده با غار علیصدر وجود دارد.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

همچنین بخوانید: 

چگونگی ایجاد:

در نتیجهٔ ترکیب آب حاصل ازبارش قطرات باران با گاز دی اکسید کربن موجود در هوا و تشکیل اسید کربنیک ضعیف ونفوذ آن در زمینهای آ هکی و انجام واکنش شیمیایی ترکیبی ناپایدار به نام بی کربنات کلسیم به وجود آورده است. چون این ماده در آب محلول است در درون لایه‌های آهکی ضخیم فضاهای خالیِ ریزی ایجاد کرده و این فضاهای خالی میلیون‌ها سال گسترش پیدا کرده و به مرور به هم پیوسته‌اند.

 

منبع : تبیان 

 
  • ۹۵/۰۸/۰۲
  • خوبی عشقم؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی